måndag 4 augusti 2014

En triptyk av en dikt av en tavla


Hösten 2013 hade jag som uppgift i en fotokurs att hitta en tavla jag blev inspirerad av, skriva en haikudikt utifrån tavlan och slutligen skapa en fototriptyk baserad på dikten. Haiku (japanska: 俳句) är en dikt i miniformat enligt japanskt mönster (källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Haiku). En triptyk (av grek. triptychos "trefaldig") är ett konstverk indelat i tre delar (källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Triptyk).


Jag valde tavlan ”The Collective Invention” från 1934 målad av Rene Magritte. Den fick min fantasi att vakna och jag hittade inte någon annan tavla som fångade mig mer. Egentligen skulle tavlan vara från 1905-1930 men jag lyckades motivera mitt val och få igenom det. Lägger inte upp någon bild pga upphovsrätten men här kommer en länk: http://www.renemagritte.org/the-collective-invention.jsp


När jag läst mer om Magrittes liv och om hans mors öde kom fantasin igång. Hans mor var djupt olycklig med sitt liv och lyckades till slut ta sitt liv trots att maken låst in henne för att hindra henne. Det finns misstankar att Rene fann eller i alla fall såg sin mors döda kropp svept i sin klänning och just svepningar finns i många av hans tavlor. Baserat på hans olyckliga mor och tavlans komposition kom nedanstående haikudikt till:

Fångad i fel liv 
Hybrid måste välja väg 
Ljuset nalkas nu 

Först här efter var det dags att fundera på tre foton jag ville producera för att genom en triptyk fånga min dikt. Jag ville skapa ett foto per rad i dikten och min mor ställde upp som modell och nedan ser ni mina foton.


Fångad i fel liv 


Hybrid måste välja väg 


Ljuset nalkas nu






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar