lördag 2 augusti 2014

Färg, form och detaljer

Färg och form är det kul att leka med när man fotograferar, liksom att fokusera på detaljer istället för helheten. Jag gillar att lyfta fram detaljer som sedda i sin helhet inte ser mycket ut för världen, men där en närbild visar fram en helt ny upplevelse.



En glaskula med fransigt nät runt sig ser skamfilad ut i sin helhet, men en närbild plockar fram intressanta detaljer som nu ger den karaktär och gör den intressant.





Bland prunkande blommor känns en utblommad fröställning malplacerad, men i eget majestät ser den istället mäktig ut.  




Hade jag fått till en orange bakgrund hade detta varit ett lysande exempel på komplementfärger. Nu blir det istället två primära färger som kompletterar varandra på ett skönt sätt tycker jag.

Detta var bara några exempel på hur jag tänker när jag fotar. Snart kommer fler bilder :-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar